2017: Program for DKS for 7.klassetrinn på Eidsfoss

7.trinn (1700-, 1800- og 1900-tallet) Eidsfoss fremstår i dag som et tilnærmet komplett kulturmiljø med opphav i jernverksdriften. Både stedet som helhet og mange av de enkelte kulturminnene er svært autentiske. Det er generelt foretatt svært få endringer og inngrep som kan redusere verneverdiene. Eidsfoss er ut fra dette kanskje Vestfolds mest verdifulle industrimiljø. Temaet til DKS-opplegget for 7.trinn er dansketid, enevelde og begynnende industrialisering, kildebruk samt arbeids- og boforhold. Elevene deles i tre grupper som rullerer. På Eidsfoss personifiseres historien og egenaktivitet vektlegges. Det blir en ”gammeldags” historietime med frk. Malmberg i den gamle skolestua, hvor kjennskap til historisk kildemateriale står i fokus. På veien til skolestua forteller frk. Malmberg om rester og spor i terrenget og hva de kan fortelle om jernverkshistorien på Eidsfoss. I skoletimen blir dansketid og forutsetninger for jernverksdrift gjennomgått. Elevene besøker deretter Eidsfoss jernverksmuseum, og møter gjenstander som historisk kildemateriale. I tillegg deltar elevene aktivt i forme- og støpeprosesser, og de får med seg en selvlaget ”minnegjenstand” tilbake til skolen som historisk kilde om besøket. Det er formeren på verket som hjelper elevene i arbeidet. Til slutt møter elevene Elise Kristensen. Hun levde så godt som hele livet på Eidsfoss (1867 -1957). På grunnlag av hennes godt dokumenterte historie er det utarbeidet et manus, der formidlingen får tilført et kvinneperspektiv i et mannsdominert og hierarkisk jernverkssamfunn. Gjennom henne får elevene et innblikk i tidlig 1900-tallets sosialhistorie, så som fattigforsorg, boligforhold og kvinnehistorie på Eidsfoss. Elevene deltar aktivt i å finne løsninger og bidra i Elises hverdagsliv. Dagens gang ca.tider:oyvind-stoper-i-dobbel-form-foto-msortland 09.00: Velkommen 09.15: 1. stasjon 10.05: Bytte 10.15: 2. stasjon 11.10: Matpause 11.40: Vi samler oss igjen 11.50: 3. stasjon er i gang 12.45: Avslutte 3. stasjon 13.00: Avreise    Lærerveiledning Opplegget er forankret i Kunnskapsløftet: Historie: Om det dansk-norske eneveldet og begynnende industrivirksomhet. Bli kjent med ulikt historisk kildemateriale og hvordan de ulike kildene kan si oss noe om fortida. Geografi: Se sammenhengen mellom landskap, ressurser og næring. Samfunnskunnskap: Fra enevelde til demokrati – egen innflytelse på samfunnsutviklingen. Tilknytningsfag: Naturfag: Hvordan vannkraft omdannes til mekanisk kraft. Kunst og Håndverk: Jernskulptur. Forming og støping.  Forarbeid: Elevene kan få en innføring i Eidsfoss sin historie gjennom våre to nettsider
  1. En reise i tid. Møt Sicilie Nielsdatter Nyqvist, som var 14 år i 1867. Hun tar elevene med på en tidsreise i Eidsfoss’ historie, og tilgjengeliggjør skriftlig historisk kildemateriale for 13-åringer. Man møter også faren og smeden Niels Andersen Nyqvist. Elevene kan få kjennskap til ham og familien fra folketellingene.
  2. Elise Kristensen. Formerenke på Eidsfoss verk. Sosialhistorie basert på Elise Kristensens liv på Eidsfoss.
Bruk gjerne litt tid på dette i forkant! Spørsmål? Ta kontakt med museumspedagog Merethe: merethe.sortland@vestfoldmuseene.no
Forrige artikkelHerregårdsnettverket
Vi trenger din hjelp!
Hei, vil du hjelpe oss til å få bedre hjemmesider? Vi trenger din tilbakemelding! Din identitet vil holdes skjult. Klikk her for å svare!